26 lutego 2025 r. przedstawiciele Komisji Europejskiej przedstawili założenia pakietu Omnibus, który ma uprościć raportowanie zrównoważonego rozwoju. Zmieni się sporo. Oto najważniejsze wnioski.
Wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju w UE uległy w ostatnich latach znaczącym zmianom wraz z wprowadzeniem dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, która zastąpiła poprzednią dyrektywę w sprawie sprawozdawczości niefinansowej na 31 grudnia 2024 r. dla pierwszej „fali” podmiotów objętych jej zakresem wraz z powiązaną taksonomią UE oraz dyrektywy w sprawie należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSDDD), która jeszcze nie weszła w życie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dodatkowe spółki zostaną objęte zakresem CSRD i unijnej systematyki w latach kończących się 31 grudnia 2025, 2026 i 2028.
W styczniu 2025 r. Komisja Europejska opublikowała Kompas Konkurencyjności dla UE. Określono w nim plany Komisji Europejskiej na najbliższe pięć lat oraz jej wizję wzmocnienia konkurencyjności UE i zwiększenia dobrobytu unijnej gospodarki. Kluczowe elementy, które zostały zidentyfikowane, obejmowały potrzebę uproszczenia środowiska regulacyjnego w UE i zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych. Wyznaczono cele zmniejszenia obciążeń administracyjnych o co najmniej 25% dla wszystkich firm i o co najmniej 35% dla małych i średnich podmiotów (MŚP).
26 lutego 2025 r. Komisja Europejska opublikowała swój pierwszy zbiorczy pakiet wniosków mających na celu uproszczenie i usprawnienie wymogów w zakresie sprawozdawczości przy jednoczesnym zachowaniu przejrzystości i zgodności z Europejskim Zielonym Ładem. Propozycje obejmują zmiany zakresu i harmonogramu przyjęcia CSRD, taksonomii UE i CSDDD.
Oczekuje się, że proponowane zmiany doprowadzą do znacznych oszczędności kosztów dla przedsiębiorstw finansowych i niefinansowych, przy szacowanych rocznych oszczędnościach w wysokości 4,4 mld euro wynikających ze zmian CSRD/ESRS oraz dodatkowych oszczędności wynikających ze zmian w CSDDD i sprawozdawczości w zakresie taksonomii.
Najważniejsze zmiany i uproszczenia
Propozycje opublikowane przez Komisję Europejską obejmują:
CSRD
Mniejsze duże spółki niepodlegające obowiązkowi sprawozdawczemu mogłyby zdecydować się na dobrowolną sprawozdawczość z wykorzystaniem uproszczonych standardów, które mają zostać opublikowane przez Komisję Europejską, w oparciu o dobrowolny standard MŚP opracowany przez EFRAG.
Na wniosek Komisji Europejskiej EFRAG przedłożył dobrowolny standard MŚP (VSME), do dobrowolnego stosowania przez MŚP, które nie są objęte zakresem CSRD. Zgodnie z propozycjami, standard VSME będzie działał jako ten limit, zastępując standard LSME, a także będzie chronił przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 1000 pracowników przed nadmiernymi żądaniami dotyczącymi informacji o zrównoważonym rozwoju.
Taksonomia
Szablony sprawozdawcze zostałyby uproszczone, na przykład o 89% w przypadku instytucji kredytowych.
Ponadto podmioty te miałyby również prawo do zgłaszania tylko niektórych informacji określonych w taksonomii.
CSDDD
Ponadto spółki są zobowiązane do angażowania „odpowiednich” interesariuszy wyłącznie na poszczególnych etapach procesu należytej staranności.
Podejście to zmniejsza obciążenie spółek poprzez ograniczenie rodzajów interesariuszy, z którymi należy się konsultować i zapewnienie, że zaangażowanie koncentruje się na odpowiednich grupach. Spółki mogą jednak nadal konsultować się z szerszymi grupami, takimi jak organizacje pozarządowe, aby uzyskać dodatkowe informacje.
Dokumenty Omnibus są dostępne na stronie internetowej Komisji Europejskiej pod linkiem.
Wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju w UE uległy w ostatnich latach znaczącym zmianom wraz z wprowadzeniem dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, która zastąpiła poprzednią dyrektywę w sprawie sprawozdawczości niefinansowej na 31 grudnia 2024 r. dla pierwszej „fali” podmiotów objętych jej zakresem wraz z powiązaną taksonomią UE oraz dyrektywy w sprawie należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSDDD), która jeszcze nie weszła w życie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dodatkowe spółki zostaną objęte zakresem CSRD i unijnej systematyki w latach kończących się 31 grudnia 2025, 2026 i 2028.
W styczniu 2025 r. Komisja Europejska opublikowała Kompas Konkurencyjności dla UE. Określono w nim plany Komisji Europejskiej na najbliższe pięć lat oraz jej wizję wzmocnienia konkurencyjności UE i zwiększenia dobrobytu unijnej gospodarki. Kluczowe elementy, które zostały zidentyfikowane, obejmowały potrzebę uproszczenia środowiska regulacyjnego w UE i zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych. Wyznaczono cele zmniejszenia obciążeń administracyjnych o co najmniej 25% dla wszystkich firm i o co najmniej 35% dla małych i średnich podmiotów (MŚP).
26 lutego 2025 r. Komisja Europejska opublikowała swój pierwszy zbiorczy pakiet wniosków mających na celu uproszczenie i usprawnienie wymogów w zakresie sprawozdawczości przy jednoczesnym zachowaniu przejrzystości i zgodności z Europejskim Zielonym Ładem. Propozycje obejmują zmiany zakresu i harmonogramu przyjęcia CSRD, taksonomii UE i CSDDD.
Oczekuje się, że proponowane zmiany doprowadzą do znacznych oszczędności kosztów dla przedsiębiorstw finansowych i niefinansowych, przy szacowanych rocznych oszczędnościach w wysokości 4,4 mld euro wynikających ze zmian CSRD/ESRS oraz dodatkowych oszczędności wynikających ze zmian w CSDDD i sprawozdawczości w zakresie taksonomii.
Najważniejsze zmiany i uproszczenia
Propozycje opublikowane przez Komisję Europejską obejmują:
CSRD
- Zmniejszony zakres:
Mniejsze duże spółki niepodlegające obowiązkowi sprawozdawczemu mogłyby zdecydować się na dobrowolną sprawozdawczość z wykorzystaniem uproszczonych standardów, które mają zostać opublikowane przez Komisję Europejską, w oparciu o dobrowolny standard MŚP opracowany przez EFRAG.
- Odroczenie wymogów sprawozdawczych:
- Fala 1: duże jednostki interesu publicznego zatrudniające ponad 500 pracowników, które muszą złożyć sprawozdanie po raz pierwszy w 2025 r. za rok zakończony 31 grudnia 2024 r;
- Fala 2: wszystkie inne duże przedsiębiorstwa, które muszą złożyć sprawozdanie po raz pierwszy w 2026 r. za rok kończący się 31 grudnia 2025 r;
- Fala 3: MŚP posiadające papiery wartościowe notowane na rynkach regulowanych UE, które muszą złożyć sprawozdanie w 2027 r. za rok kończący się 31 grudnia 2026 r., z możliwością odroczenia przyjęcia o kolejne dwa lata.
- Rewizja ESRS:
- Standardy sektorowe:
- Limit łańcucha wartości:
Na wniosek Komisji Europejskiej EFRAG przedłożył dobrowolny standard MŚP (VSME), do dobrowolnego stosowania przez MŚP, które nie są objęte zakresem CSRD. Zgodnie z propozycjami, standard VSME będzie działał jako ten limit, zastępując standard LSME, a także będzie chronił przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 1000 pracowników przed nadmiernymi żądaniami dotyczącymi informacji o zrównoważonym rozwoju.
- Wymogi dotyczące wiarygodności:
Taksonomia
- Przedsiębiorstwa zobowiązane do składania sprawozdań zgodnie z unijną systematyką:
Szablony sprawozdawcze zostałyby uproszczone, na przykład o 89% w przypadku instytucji kredytowych.
- Dobrowolna i częściowa sprawozdawczość w zakresie taksonomii UE:
Ponadto podmioty te miałyby również prawo do zgłaszania tylko niektórych informacji określonych w taksonomii.
CSDDD
- Odroczenie transpozycji i początkowego stosowania CSDDD (art. 37) oraz przyspieszenie wydania wytycznych dotyczących wdrożenia (art. 19 ust. 3):
- Rozszerzenie maksymalnej harmonizacji w dyrektywie CSDDD (art. 4):
- Ograniczenie należytej staranności do bezpośrednich partnerów:
- „Tarcza MŚP” w celu ograniczenia wniosków o udzielenie informacji (art. 8 CSDDD):
- Usunięcie obowiązku rozwiązania umowy (art. 10 ust. 6 i art. 11 ust. 7 CSDDD):
- Uproszczenie zaangażowania interesariuszy (art. 13):
Ponadto spółki są zobowiązane do angażowania „odpowiednich” interesariuszy wyłącznie na poszczególnych etapach procesu należytej staranności.
Podejście to zmniejsza obciążenie spółek poprzez ograniczenie rodzajów interesariuszy, z którymi należy się konsultować i zapewnienie, że zaangażowanie koncentruje się na odpowiednich grupach. Spółki mogą jednak nadal konsultować się z szerszymi grupami, takimi jak organizacje pozarządowe, aby uzyskać dodatkowe informacje.
- Zmniejszenie częstotliwości ocen okresowych i ewentualna aktualizacja polityki i środków należytej staranności (art. 15):
- Usunięcie wymogu „wprowadzenia w życie” planu klimatycznego i dostosowanie go do systemu sprawozdawczości:
- Usunięcie minimalnego pułapu 5% obrotu dla kar pieniężnych (art. 27 ust. 4):
- Zniesienie odpowiedzialności cywilnej na poziomie UE i usunięcie ułatwień w dostępie do wymiaru sprawiedliwości (art. 29):
- Usunięcie klauzuli przeglądowej w odniesieniu do usług finansowych i działalności inwestycyjnej regulowanych przedsiębiorstw finansowych (art. 36 ust. 1):
Dokumenty Omnibus są dostępne na stronie internetowej Komisji Europejskiej pod linkiem.