BDO W MEDIACH Zawieszenie działalności nie zwalnia podatników od złożenia zeznania rocznego PIT (CIT), nawet jeśli zawieszenie trwa cały rok podatkowy, a podatnik nie uzyskał w tym czasie żadnego dochodu. – pisze w Rzeczpospolitej Danuta Kluska, konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO.
Zdarza się, że przedsiębiorca chciałby z różnych powodów zrobić przerwę w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Może to być spowodowane np. przyczynami osobistymi, ale także sezonowością działalności. W tym drugim przypadku takie zawieszenia mogą następować cyklicznie. Będzie tak np. w razie prowadzenia placówek gastronomicznych czy noclegowych w miejscowościach wypoczynkowych. W okresie zawieszenia działalności duża cześć obowiązków przedsiębiorcy także zostaje zawieszona. Jednak nie wszystkie. Poniżej odpowiadamy na najczęściej pojawiające się wątpliwości w tym zakresie.
Jak zawiesić działalność gospodarczą?
Jednoosobową działalność gospodarczą zawiesza się przez złożenie do CEIDG wniosku o zawieszenie działalności. Natomiast działalność prowadzona w formie spółki prawa handlowego jest zawieszana w KRS za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych.
Informacja o zawieszeniu przekazywana jest do właściwego urzędu skarbowego, ZUS i GUS, zatem nie jest konieczne składanie odrębnego zawiadomienia do tych instytucji.
Należy pamiętać, że w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (jdg) minimalny okres zawieszenia nie może być krótszy niż 30 dni. Nie został przewidziany termin graniczny, na który maksymalnie możliwe jest zawieszenie działalności. Natomiast przedsiębiorca wpisany do KRS może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy.
Czy w czasie zawieszenia działalności można amortyzować środki trwałe?
Zarówno w przypadku jdg, jak i działalności osób prawnych składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, w której te składniki były używane, nie podlegają amortyzacji podatkowej. Na czas zawieszenia działalności zaprzestaje się więc dokonywania odpisów amortyzacyjnych, a czas zawieszenia nie wlicza się do łącznego okresu amortyzacyjnego danego środka. Oznacza to, że Suma odpisów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów nie zmieni się.
Brak możliwości amortyzacji podatkowej aktualizuje się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność, a więc podatnik może naliczyć odpis amortyzacyjny za miesiąc, w którym zawiesza działalność.
Należy jednak podkreślić, że na gruncie prawa bilansowego nie przewidziano wstrzymania amortyzacji z uwagi na zawieszenie działalności gospodarczej. Oznacza to, że posiadane składniki majątku w okresie zawieszenia działalności powinny być dla celów bilansowych amortyzowane według zasad ogólnych.
Zdarza się, że przedsiębiorca chciałby z różnych powodów zrobić przerwę w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Może to być spowodowane np. przyczynami osobistymi, ale także sezonowością działalności. W tym drugim przypadku takie zawieszenia mogą następować cyklicznie. Będzie tak np. w razie prowadzenia placówek gastronomicznych czy noclegowych w miejscowościach wypoczynkowych. W okresie zawieszenia działalności duża cześć obowiązków przedsiębiorcy także zostaje zawieszona. Jednak nie wszystkie. Poniżej odpowiadamy na najczęściej pojawiające się wątpliwości w tym zakresie.
Jak zawiesić działalność gospodarczą?
Jednoosobową działalność gospodarczą zawiesza się przez złożenie do CEIDG wniosku o zawieszenie działalności. Natomiast działalność prowadzona w formie spółki prawa handlowego jest zawieszana w KRS za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych.
Informacja o zawieszeniu przekazywana jest do właściwego urzędu skarbowego, ZUS i GUS, zatem nie jest konieczne składanie odrębnego zawiadomienia do tych instytucji.
Należy pamiętać, że w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (jdg) minimalny okres zawieszenia nie może być krótszy niż 30 dni. Nie został przewidziany termin graniczny, na który maksymalnie możliwe jest zawieszenie działalności. Natomiast przedsiębiorca wpisany do KRS może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy.
Czy w czasie zawieszenia działalności można amortyzować środki trwałe?
Zarówno w przypadku jdg, jak i działalności osób prawnych składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, w której te składniki były używane, nie podlegają amortyzacji podatkowej. Na czas zawieszenia działalności zaprzestaje się więc dokonywania odpisów amortyzacyjnych, a czas zawieszenia nie wlicza się do łącznego okresu amortyzacyjnego danego środka. Oznacza to, że Suma odpisów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów nie zmieni się.
Brak możliwości amortyzacji podatkowej aktualizuje się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność, a więc podatnik może naliczyć odpis amortyzacyjny za miesiąc, w którym zawiesza działalność.
Należy jednak podkreślić, że na gruncie prawa bilansowego nie przewidziano wstrzymania amortyzacji z uwagi na zawieszenie działalności gospodarczej. Oznacza to, że posiadane składniki majątku w okresie zawieszenia działalności powinny być dla celów bilansowych amortyzowane według zasad ogólnych.
Cały artykuł można przeczytać w Rzeczpospolitej z 23 września 2024 r., str.: D3