O stawce VAT mogą decydować okoliczności transakcji

BDO W MEDIACH  Artykuły spożywcze składające się z tego samego składnika podlegają dwóm różnym obniżonym stawkom podatku, w zależności od tego, czy są one sprzedawane w sklepie, czy są przygotowywane i podawane klientowi w celu natychmiastowego spożycia – wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 5 października 2023 r. w sprawie C‑146/22, który dla Rzeczpospolitej komentuje Emilia Wolnowska, doradca podatkowy, Senior Tax Manager w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO, biuro w Poznaniu.

Komentowany wyrok Trybunału zmusi podatników do ostrożniejszej analizy warunków stosowania stawek VAT obniżonych w przypadku artykułów spożywczych. W omawianym wyroku Trybunał dopuszcza opodatkowanie tego samego towaru dwiema odmiennymi stawkami VAT. Dotyczy to przypadków gdy towary nie wykazują analogicznych właściwości pomimo wspólnego głównego składnika lub gdy różnice między tymi środkami, w tym dotyczące usług wspomagających, w istotny sposób wpływają na decyzję przeciętnego konsumenta o zakupie.

Organ podatkowy badał, czy w przywołanych okolicznościach mamy do czynienia ze sprzedażą towaru, czy też z usługą w rozumieniu ustawy o VAT. Należy podkreślić, że samo porządkowanie danego towaru spożywczego do grupowania PKWiU 56 „Usługi związane z wyżywieniem” nie zmienia charakteru tego świadczenia jako towaru. Organ uznał dostawę opisanego napoju, której towarzyszą usługi dodatkowe, za dostawę towaru w ramach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako „Usługi związane z wyżywieniem”, przy czym przyporządkowanie danego towaru spożywczego do grupowania PKWiU nie zmienia charakteru tego świadczenia jako towaru na gruncie VAT.

Trybunał stwierdził, że napoje serwowane przez podatnika są przeznaczone do natychmiastowego spożycia, przygotowywane specjalnie na życzenie klienta i podawane na gorąco, podczas gdy niekoniecznie ma to miejsce w przypadku napojów mlecznych sprzedawanych w sklepie. Różnica ta może wywierać decydujący wpływ na dokonany przez konsumenta wybór zakupu jednego lub drugiego z tych napojów, ponieważ wybór ten nie jest dokonywany ani w tych samych warunkach, ani w tym samym celu, tym bardziej że konsument może zmieniać skład pierwszych napojów poprzez zamawianie dodatkowych składników.


Cały artykuł można przeczytać w Rzeczpospolitej z 13 listopada 2023 r., str. D7