BDO W MEDIACH Od 1 lipca 2024 r. podatników VAT czeka cyfrowa rewolucja w fakturowaniu. Od tego dnia wszystkie faktury na rzecz przedsiębiorców, z nielicznymi wyjątkami, będą musiały być wystawiane zgodnie z określoną strukturą XSD, w formie XML, w Krajowym Systemie e-Faktur – pisze w Rzeczpospolitej Emilia Wolnowska doradca podatkowy, Senior Tax Manager, BDO biuro w Poznaniu.
Faktura ustrukturyzowana (eFaktura) to faktura wystawiona za pośrednictwem KSeF wraz z nadanym numerem identyfikującym tę fakturę (Numer KSeF). Faktura ustrukturyzowana przyjmuje format zgodny ze strukturą logiczną e-Faktury FA(2) opublikowaną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych. Faktury ustrukturyzowane w transakcjach między przedsiębiorcami zastąpią tradycyjne faktury papierowe i zwykłe faktury elektroniczne.
UWAGA! W przedstawionym modelu obligatoryjnym ustawodawca zdecydował się na równoczesne objęcie KSeF wszystkich podmiotów niezależnie od ich wielkości. Zatem nawet mali podatnicy nie mogą liczyć na wydłużenie terminów.
Przygotowanie do wdrożenia
Podatnicy przygotowując się do wdrożenia obligatoryjnego KSeF powinni skoordynować działania w kilku obszarach, w tym księgowym i informatycznym.
Najważniejsze obszary, które powinny być brane pod uwagę przy wdrożeniu to kwestia:
Faktura ustrukturyzowana (eFaktura) to faktura wystawiona za pośrednictwem KSeF wraz z nadanym numerem identyfikującym tę fakturę (Numer KSeF). Faktura ustrukturyzowana przyjmuje format zgodny ze strukturą logiczną e-Faktury FA(2) opublikowaną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych. Faktury ustrukturyzowane w transakcjach między przedsiębiorcami zastąpią tradycyjne faktury papierowe i zwykłe faktury elektroniczne.
UWAGA! W przedstawionym modelu obligatoryjnym ustawodawca zdecydował się na równoczesne objęcie KSeF wszystkich podmiotów niezależnie od ich wielkości. Zatem nawet mali podatnicy nie mogą liczyć na wydłużenie terminów.
Przygotowanie do wdrożenia
Podatnicy przygotowując się do wdrożenia obligatoryjnego KSeF powinni skoordynować działania w kilku obszarach, w tym księgowym i informatycznym.
Najważniejsze obszary, które powinny być brane pod uwagę przy wdrożeniu to kwestia:
- uprawnień i autoryzacji,
- wyboru lub dostosowania narzędzia do obsługi KSeF oraz
- znajomość samej schemy, jej węzłów i pól obligatoryjnych.
Jednym z bezpłatnych narzędzi udostępnionych przez Ministerstwo Finansów jest interface API. Ma on na celu zapewnienie powiązania sytemu księgowego z KSeF. Innym słowy API łączy program księgowy z aplikacją. W tym obszarze warto zadbać o wsparcie informatyczne i techniczne, gdyż podatnicy korzystają z różnych programów księgowych.
W przypadku mniejszych podatników, wystawiających małą liczbę faktur, zasadne jest rozważenie w jakim zakresie korzystać można będzie z bezpłatnego narzędzia udostępnionego przez Ministerstwo Finansów np. e-Mikrofirma.
Cały artykuł można przeczytać w Rzeczpospolitej z 8 stycznia 2024 r., str. D6W przypadku mniejszych podatników, wystawiających małą liczbę faktur, zasadne jest rozważenie w jakim zakresie korzystać można będzie z bezpłatnego narzędzia udostępnionego przez Ministerstwo Finansów np. e-Mikrofirma.