TEMAT NA CZASIE Dla zastosowania metody porównywalnej ceny niekontrolowanej kluczowy jest wysoki stopień porównywalności analizowanych (porównywanych) transakcji. Dlatego stosowanie korekt porównywalności uzasadnione jest tylko w przypadku, gdy prowadzi do uzyskania wyższego stopnia porównywalności danych porównawczych.
Nie tak dawno, Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe (oznaczone nr 3) dotyczące metody porównywalnej ceny niekontrolowanej, w odniesieniu do przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. Jak podkreślił resort finansów objaśnienia podatkowe wyjaśniające metodykę stosowania jednej z metod weryfikacji cen transferowych, tworzone były z uwzględnieniem rekomendacji Forum Cen Transferowych z 11 czerwca 2019 r. dotyczących opisu metody porównywalnej ceny niekontrolowanej (PCN).
Jednym z podstawowych zagadnień, które stało się przedmiotem objaśnień są przesłanki stosowania metody PCN.
Metoda porównywalnej ceny niekontrolowanej (metoda PCN albo MPCN) polega na porównaniu ceny przedmiotu transakcji kontrolowanej z ceną stosowaną w porównywalnych transakcjach przez podmioty niepowiązane. Na podstawie takiego porównania określana jest wartość przedmiotu transakcji kontrolowanej zgodna z zasadą ceny rynkowej (ang. arm’s length principle, czyli ALP). Jak podkreśliło w objaśnieniach Ministerstwo Finansów metoda PCN jest najbardziej bezpośrednią̨ metodą weryfikacji cen transferowych, ponieważ odwołuje się do ceny przedmiotu transakcji. Dla jej zastosowania kluczowy jest wysoki stopień porównywalności analizowanych (porównywanych) transakcji.
Metodę PCN można zastosować, jeżeli spełniony jest jeden z dwóch warunków dotyczących porównywalności transakcji, tj., gdy: żadna z ewentualnych różnic pomiędzy porównywanymi transakcjami lub podmiotami nie wpływa w sposób istotny na cenę przedmiotu takiej porównywalnej transakcji lub można dokonać racjonalnie dokładnych korekt porównywalności eliminujących istotne efekty takich różnic. Wymagane jest zachowanie ścisłej porównywalności przedmiotu porównywanych transakcji (cechy charakterystyczne dóbr, usług lub innych świadczeń) oraz profili funkcjonalnych stron transakcji (funkcji, jakie pełnią podmioty w porównywanych transakcjach, angażowanych przez nie aktywów oraz ponoszonego ryzyka, uwzględniając ich zdolność́ do pełnienia danej funkcji oraz ponoszenia danego ryzyka).
Ministerstwo wyjaśniło ponadto, że w przypadku występowania różnic pomiędzy porównywanymi transakcjami, jeżeli różnice są możliwe do skwantyfikowania, podatnik może dokonać odpowiednich („racjonalnie dokładnych”) korekt porównywalności. Stosowanie korekt porównywalności uzasadnione jest tylko w przypadku, gdy prowadzi do uzyskania wyższego stopnia porównywalności danych porównawczych. Nie należy natomiast dokonywać korekt na kryteriach porównywalności, które nie mają wpływu na wysokość ceny transferowej lub ich wpływ jest nieznaczny. W sytuacji zaś, gdy dokonanie racjonalnych korekt eliminujących różnice w porównywalności nie jest możliwe (np. inny poziom rynku dla transakcji kontrolowanej i niekontrolowanej, różnice w cechach charakterystycznych dóbr lub usług takie jak jakość itd.) lub gdy korekta nie zwiększa wiarygodności wyników, należy rozważyć albo dokonanie ponownego doboru próby albo zastosowanie innej metody weryfikacji ceny transferowej.
Jeśli pojawią się u Państwa jakiekolwiek pytania dotyczące cen transferowych zapraszamy do kontaktu z Joanną Pasymowską, doświadczonym starszym menedżerem w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO: https://www.bdo.pl/pl-pl/uslugi/doradztwo-podatkowe/ceny-transferowe
Więcej na Instagramie BDO Poland: https://www.instagram.com/bdo_poland/
W POPRZEDNIM TYGODNIU PISALIŚMY O: W dokumentacji lokalnej nie ujmuje się umów przedwstępnych Publikacje i alerty ekspertów BDO - alerty podatkowe, publikacje prawne i ważne interpretacje podatkowe - BDO