TEMAT NA CZASIE Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad przyznawania ulgi na zakup kas wirtualnych oraz zasad ewidencjonowania sprzedaży z wykorzystaniem takich kas.
Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe z 12 sierpnia 2021 r. w sprawie ulgi na zakup kas rejestrujących mających postać oprogramowania i obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży, za którą płatność nastąpiła za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Objaśnienia te stanowią równocześnie uzupełnienie objaśnień z 11 lipca 2019 r.
W nowych objaśnieniach wiele miejsca poświęcono przede wszystkim kwestiom związanym z korzystaniem z ulgi na zakup kasy. Przypomnijmy, że kasa wirtualna to kasa fiskalna w postaci aplikacji, instalowana na tablecie, smartfonie lub laptopie. Kasą jest zatem oprogramowanie, a nie urządzenie, na którym jest ona zainstalowana. Kasy wirtualne mogą stosować tylko podatnicy wskazani w rozporządzeniu w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas wirtualnych. Kasy takie mogą zatem stosować podatnicy działający przede wszystkim w branżach transportowej, hotelarskiej czy gastronomicznej. W konsekwencji, jak podkreślono w objaśnieniach, również ulga przysługuje tylko tej grupie podatników.
Druga cześć objaśnień dotyczy obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży, za którą płatność nastąpiła za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek podatnika. Wyjaśniono w nich m.in. że dopuszczalne jest zaewidencjonowanie przy zastosowaniu kasy rejestrującej, wpłat dokonywanych za pośrednictwem banku, bezpośrednio po uzyskaniu informacji o ich otrzymaniu, tj. bez zbędnej zwłoki w dniu następnym lub pierwszego dnia pracy następującego po dniach, w których ten podatnik nie wykonuje działalności. „Niezwłocznie” należy przy tym rozumieć jako najwcześniejszy realny termin na wystawienie i wydanie klientowi paragonu fiskalnego. Jeśli wpłata ma miejsce na przełomie miesiąca, podatnik powinien dokonać prawidłowego rozliczenia sprzedaży z tej wpłaty za miesiąc, w którym ta płatność miała miejsce (miesiąc powstania obowiązku podatkowego) pomniejszając o te wartości dane wynikające z raportu okresowego za miesiąc, w którym podatnik pozyskał informację o dokonanej wpłacie.
Więcej na Instagramie BDO Poland: https://www.instagram.com/bdo_poland/
POPRZEDNIO PISALIŚMY O: Od 2022 roku wzrosną dla przedsiębiorców podatki i składki