BDO W MEDIACH Dzięki trafnym pytaniom audytora wewnętrznego, przedsiębiorstwo bez problemu zidentyfikuje ryzyka, na które jest narażone, a także może im zapobiegać. W sytuacjach kryzysowych audyt wewnętrzny pozwoli na szybsze i sprawniejsze wyjście z trudności – pisze w Rzeczpospolitej Sławomir Żołnierek, biegły rewident, certyfikowany audytor wewnętrzny, dyrektor w Dziale Zarządzania Ryzykiem i Audytu Wewnętrznego BDO, biuro we Wrocławiu.
Sytuacja związana z pandemią Covid i jej konsekwencje to od ponad roku główny temat portali informacyjnych. Opisywane są szerokie skutki społeczne, ekonomiczne, a także psychologiczne. Ogromna liczba konsekwencji wpływa na funkcjonowanie przedsiębiorców, pracowników i kooperantów. Decydenci muszą zorganizować odpowiednie plany zarządzania sytuacją kryzysową i właściwie je zakomunikować wewnątrz własnej organizacji. Równie istotny jest tu też aspekt etyczny, który ma istotny wpływ na reputację organizacji zarówno wśród pracowników, klientów, jak i kontrahentów.
W tej bezprecedensowej sytuacji niezwykle ważną rolę powinien odgrywać audyt wewnętrzny. Dlaczego? Wprawdzie w odniesieniu do ryzyka związanego z pandemią, podobnie jak w przypadku wszystkich innych ryzyk, rolą audytu wewnętrznego nie jest zarządzanie tym ryzykiem. Podstawową rolą audytu wewnętrznego jest jednak zapewnienie pewności co do właściwego funkcjonowania ładu korporacyjnego i oceny systemu zarządzania ryzykiem, w tym ryzykiem związanym z pandemią. Aktywne uczestnictwo w różnych obszarach działania firmy, np. udział w spotkaniach dotyczących zarządzania kryzysowego, prowadzenie dyskusji z kierownictwem pozwala ocenić, czy zidentyfikowano wszystkie obecne i przyszłe ryzyka.
Obszary, które wymagają szczególnej uwagi koncentrują się wokół następujących zagadnień:
- podróże biznesowe,
- praca zdalna,
- krytyczne operacje i ich przenoszenie do różnych lokalizacji,
- funkcje krytyczne, które należy utrzymać w pracy w kontekście ograniczonych zasobów siły roboczej,
- przerwanie łańcuchów dostaw,
- komunikacja z personelem i osobami spoza firmy,
- zapewnienie ciągłości działania.
Cały artykuł można przeczytać w Rzeczpospolitej z 7 lipca 2021 r., str.: H1-H2