Audyt wewnętrzny to ochrona dla firmy

BDO W MEDIACH  Dzięki trafnym pytaniom audytora wewnętrznego, przedsiębiorstwo bez problemu zidentyfikuje ryzyka, na które jest narażone, a także może im zapobiegać. W sytuacjach kryzysowych audyt wewnętrzny pozwoli na szybsze i sprawniejsze wyjście z trudności – pisze w Rzeczpospolitej Sławomir Żołnierek, biegły rewident, certyfikowany audytor wewnętrzny, dyrektor w Dziale Zarządzania Ryzykiem i Audytu Wewnętrznego BDO, biuro we Wrocławiu.

Sytuacja związana z pandemią Covid i jej konsekwencje to od ponad roku główny temat portali informacyjnych. Opisywane są szerokie skutki społeczne, ekonomiczne, a także psychologiczne. Ogromna liczba konsekwencji wpływa na funkcjonowanie przedsiębiorców, pracowników i kooperantów. Decydenci muszą zorganizować odpowiednie plany zarządzania sytuacją kryzysową i właściwie je zakomunikować wewnątrz własnej organizacji. Równie istotny jest tu też aspekt etyczny, który ma istotny wpływ na reputację organizacji zarówno wśród pracowników, klientów, jak i kontrahentów.

W tej bezprecedensowej sytuacji niezwykle ważną rolę powinien odgrywać audyt wewnętrzny. Dlaczego? Wprawdzie w odniesieniu do ryzyka związanego z pandemią, podobnie jak w przypadku wszystkich innych ryzyk, rolą audytu wewnętrznego nie jest zarządzanie tym ryzykiem. Podstawową rolą audytu wewnętrznego jest jednak zapewnienie pewności co do właściwego funkcjonowania ładu korporacyjnego i oceny systemu zarządzania ryzykiem, w tym ryzykiem związanym z pandemią. Aktywne uczestnictwo w różnych obszarach działania firmy, np. udział w spotkaniach dotyczących zarządzania kryzysowego, prowadzenie dyskusji z  kierownictwem pozwala ocenić, czy zidentyfikowano wszystkie obecne i przyszłe ryzyka.

Obszary, które wymagają szczególnej uwagi koncentrują się wokół następujących zagadnień:

  1. podróże biznesowe,
  2. praca zdalna,
  3. krytyczne operacje i ich przenoszenie do różnych lokalizacji,
  4. funkcje krytyczne, które należy utrzymać w pracy w kontekście ograniczonych zasobów siły roboczej,
  5. przerwanie łańcuchów dostaw,
  6. komunikacja z personelem i osobami spoza firmy,
  7. zapewnienie ciągłości działania.

Cały artykuł można przeczytać w Rzeczpospolitej z 7 lipca 2021 r., str.: H1-H2