30 faktów na 30-lecie BDO w Polsce
30 faktów na 30-lecie BDO w Polsce
W związku z tegoroczną rocznicą BDO uruchamiamy inicjatywę: 30 faktów na 30-lecie BDO w Polsce.
Przez cały rok, regularnie będziemy publikować informacje przybliżające historię BDO, interesujące fakty, a także ciekawostki z życia firmy. Wśród nich znajdą się informacje niektórym znane, ale także te, które mogą być dla wszystkich nowością. Mamy nadzieję, że ta wiedza pozwoli jeszcze lepiej poznać naszą firmę.
Poniżej #FaktyoBDO. Systematycznie będą pojawiać się w tym miejscu nowe. Ostatni - 30 opublikujemy w grudniu 2021 r.
#Fakt1oBDO
Zaczęło się od RIR Reivision
Rok, w którym firma zaczęła działać w Polsce to 1991. Początki firmy sięgają jednak nieco wcześniejszego okresu. Przed przystąpieniem do Sieci BDO, firma działała pod nazwą RIR Revision. Później była Sieć Moore Stephens.
#Fakt2oBDO
Pomogliśmy przy pierwszych prywatyzacjach po upadku komuny
dr Andre Helin, Prezes BDO: „Po upadku komunizmu zapadały decyzje o pierwszych prywatyzacjach. Agencja Przekształceń zainicjowała projekt wytypowania pięciu spółek, które jako pierwsze miały trafić na giełdę. Były to: Tonsil, Próchnik, Krosno, Śląska Fabryka Kabli i Exbud. Każda z tych spółek dostała grupę konsultingową, która miała im pomóc z wejściem na parkiet. Wszystkie te spółki miały jedną cechę wspólną: zarówno zarządy, jak i związki zawodowe wyraziły zgodę na przekształcenie, a więc był konsensus społeczny na prywatyzację. My dostaliśmy Śląską Fabrykę Kabli”.
#Fakt3oBDO
BDO liderem w obsłudze spółek giełdowych
Przystępując do Sieci BDO, ówcześni Prezesi firmy – dr Andre Helin i Kristof Zorde – złożyli obietnicę, że BDO w Polsce będzie firma firmą audytorską numer 1 na polskim rynku w obsłudze spółek giełdowych. Na spełnienie tej obietnicy firma potrzebowała zaledwie dwóch lat.
#Fakt4oBDO
Prywatyzacje jednostkowe trwały zbyt długo. Stąd pomysł na działania w obszarze sektorów
dr Andre Helin, Prezes BDO: „Po przeprowadzeniu prywatyzacji pierwszych pięciu spółek w latach 90. XX wieku okazało się, że trzeba ten proces przyspieszyć. Podsunęliśmy więc pomysł prywatyzacji sektorowej. Należało wówczas wziąć daną branżę i przygotować dla każdej swoisty dekalog do spełnienia podczas prywatyzacji. W tym dekalogu znalazły się takie elementy jak np. zasady analiz, wycen, prezentacji wyników inwestorom, marketing.
My opracowaliśmy takie wytyczne dla branży piwowarskiej. Sektor ten został najszybciej sprywatyzowany i - co najważniejsze - bez żadnych konfliktów społecznych”.
#Fakt5oBDO
BDO było pionierem
dr Andre Helin, Prezes BDO: „Zaczynając pracę w Polsce na przełomie 1989 i 1990 roku mieliśmy ten przywilej, że przywożąc do kraju nad Wisłą wiedzę i doświadczenie byliśmy pionierami w wielu dziedzinach. Prywatyzacje, w tym te sektorowe były pierwsze. Później były Narodowe Fundusze Inwestycyjne. Następnie wprowadzaliśmy pierwsze spółki na giełdę. Kolejny nasz pionierski projekt to obsługa spółek leasingowych. Później była rachunkowość fuzji i rozpowszechnianie wiedzy z zakresu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości”.
#Fakt 6 o BDO
Od 18 lat badamy zakłady ubezpieczeń
Edyta Kalińska, Regionalny Partner Zarządzający Działem Rewizji Finansowej BDO, Region Zachód: „Współpracę z zakładami ubezpieczeń zainicjowaliśmy w 2003 roku. Od tego momentu praktycznie każdego roku badamy spółki z tego sektora. Jesteśmy znaczącym graczem w tej dziedzinie na rynku. Zaczęło się od Towarzystwa Ubezpieczeń Europa S.A. i Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Europa S.A. Spółki miały siedzibę we Wrocławiu. Naturalnym więc było, że to BDO Poznań złożyło ofertę na badanie. Oferta była na tyle ciekawa, że zostaliśmy zaproszeni na rozmowy. Efektem tych działań był wybór BDO jako audytora. Co nam pomogło? Wydaje się, że doświadczenie w badaniu firm leasingowych, wiedza obejmująca sektor finansowy, dostęp do Sieci BDO, ale przede wszystkim nasze osiągnięcia we współpracy z firmami notowanymi na GPW. Lata 2000 to czas, gdy BDO było liderem w badaniu spółek publicznych, a także w liczbie wprowadzanych spółek na parkiet. Grupa Europa była wówczas notowana na GWP”.
#Fakt 7 o BDO
Masz wiedzę? To się nią dziel
dr Andre Helin, Prezes BDO: Przyjeżdżając do Polski największą wartość miała moja wiedza. Głównym celem było jej przekazanie. Dzielenie się wiedzą – dla mnie osobiście – było czymś w rodzaju mantry. Powtarzam ją do dziś: masz wiedzę, to się nią dziel. Dlatego też naturalnym było rozpoczęcie współpracy z Krajową Izbą Biegłych Rewidentów i jej ówczesnym Prezesem Jerzym Sablikiem. Poza zaangażowaniem w tworzenie regulacji prawnych, skupiliśmy się także na działalności publicystycznej i szkoleniowej. Wszystko po to, aby przekazać jak najwięcej, jak najszerszemu gronu odbiorców.
Gdy w Polsce zaczęły pojawiać się zalążki audytu, nasza firma jako pierwsza w 1993 roku opublikowała podręcznik na temat badania sprawozdań finansowych. W 1997 roku wydaliśmy drugie wydanie. Do tej pory to swoista biblia, jeśli chodzi o badanie sprawozdań.
Kolejne nasze podręczniki to te poświęcone rachunkowości. Mogę tu wymienić chociażby „Konsolidację sprawozdań finansowych”, której pierwsze tezy ukazały się na przełomie lat 1993/1994, gdy nawet jeszcze nie było obowiązku sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych ze strony ustawodawcy.
Nie omijaliśmy też MSR-ów. Mój podręcznik poświęcony tej tematyce ukazał się w 2000 roku, czyli pięć lat przed tym, jak Międzynarodowe Standardy Rachunkowości stały się obligatoryjne w Polsce.
#Fakt 8 o BDO
dr Andre Helin, Prezes BDO: W latach 90. ubiegłego wieku BDO realizowano zlecenia na terenie całego kraju. Ponadto pracowaliśmy z bardzo dużymi przedsiębiorstwami, często zatrudniającymi wiele tysięcy osób. Projekty w terenie trwały klika tygodni zanim wracaliśmy do bazy, aby dokończyć prace i sporządzić odpowiednie raporty.
Odległość geograficzna, rozłąką z rodziną i bardzo słaba infrastruktura - kiedy informatyka w Polsce dopiero się kształtowała - były sporym wyzwaniem menadżerskim. Dziś, gdy w Polsce są rozbudowane autostrady, technologia 5G i duże nasycenie informatyczne, trudno uwierzyć, że 30 lat temu, prywatny samochód, autostrada czy telefony mobilne były marzeniem.
#Fakt 9 o BDO
dr Andre Helin, Prezes BDO: Wraz rozwojem rynku kapitałowego w Polsce rosło zapotrzebowanie na specjalistów o szerokiej wiedzy ekonomiczno- finansowej.
Powoli wycena przedsiębiorstw i prywatyzacja stanowiły coraz mniejszy zakres naszych usług, rosły natomiast usługi audytorskie i szeroko rozumiane doradztwo w zakresie rachunkowości, standardów rewizji finansowej i doradztwa podatkowego. To w tym okresie BDO tworzyło w Polsce standardy w zakresie prospektów emisyjnych, rachunkowości fuzji i przejęć, leasingu, kontraktów długoterminowych i opodatkowania grup kapitałowych.
Przez wszystkie lata naszej działalności, również dziś, dbamy o rozwój w postaci pozyskiwania i dzielenia się wiedzą. Dla mnie – jako szefa - obraz firmy jako tej opartej na wiedzy jest tak samo ważny, jak osiąganie dobrych wyników finansowych.
#Fakt 10 o BDO
dr Anna Bernaziuk, Audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO
Połączenia i podziały – od początku działalności aktywnie działamy w tych obszarach
BDO w początkowym okresie swojej działalności prowadziło wiele prac pionierskich. Jednym z takich obszarów były transakcje połączenia. Pierwsze połączenie odwrotne odbyło się przy naszym udziale i dotyczyło Mostostalu Siedlce i Polimeksu. Transakcje połączeń w tamtym okresie nie były zbyt powszechne, a sposób ujęcia ich skutków w sprawozdaniach finansowych nie był opisywany w dostępnej wówczas literaturze. Każdy taki projekt był dużym wyzwaniem. Braliśmy udział także w procesach podziałów, takich jak np. wydzielenie Operatora z Polskich Sieci Elektroenergetycznych o wartości ok. 9 mld zł.
#Fakt 11 o BDO
Hanna Sztuczyńska, Audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO
BDO to 30 lat silnego i stabilnego wzrostu
Mieliśmy kilka momentów dynamicznego wzrostu, takiego swoistego przyspieszenia. Gdy zaczynałam w 1994 r., mieliśmy biuro na Marszałkowskiej. Pamiętam wszystkie pokoje i wszystkich, którzy tam pracowali. Pierwsza świąteczna impreza w grudniu 1994 r. to jeden stół w restauracji Magdy Gessler na Starym Mieście.
Później mieliśmy siedzibę w kamienicy przy Mokotowskiej, a następnie już budynek na Postępu w Warszawie. Oddzielnie były Katowice i Poznań. Dziś firma to blisko 400 osób i 5 lokalizacji.
#Fakt 12 o BDO
Anna Pacanowska-Stasiak, Audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO
BDO stawia na specjalistów i zgrany zespół
BDO obecnie zatrudnia prawie 400 osób w 5 lokalizacjach w Polsce. We wszystkich naszych oddziałach stawiamy na właściwy dobór personelu, tak aby nasi Klienci byli profesjonalnie obsłużeni i aby każdemu dobrze się pracowało w naszych zespołach. Kiedy zostałam biegłym rewidentem i tworzyłam swój zespół mogłam zawsze liczyć na pomoc starszych koleżanek i kolegów, a w naszej firmie zawsze chętnie dzielimy się wiedzą. Nasz zespół to przede wszystkim specjaliści w różnym wieku, osoby z różnymi umiejętnościami i kompetencjami oraz zainteresowaniami. Stawiamy na różnorodność i kompetencje, a zaangażowanie w pracę i w zdobywanie wiedzy jest dla nas priorytetem. Cieszę się, że jestem częścią tego zespołu od ponad 13 lat.
#Fakt 13 o BDO
Od ponad 30 lat BDO dzieli się wiedzą
Jedno z haseł działalności BDO w Polsce to: masz wiedzę, to się nią dziel. I tak od ponad 30 lat Eksperci BDO aktywnie tworzą publikacje książkowe, artykuły prasowe, a także prowadzą liczne szkolenia profesjonalne.
- Szkolenia organizowane i prowadzone przez BDO są widoczne na rynku, mają świetną renomę i Klienci chętnie do nas wracają. Nie zmieniła tego też pandemia i wprowadzone w związku z nią ograniczenia. Dlatego cały czas inwestujemy w ten obszar naszej działalności, poszerzając tematykę naszych szkoleń, a także grono Ekspertów, którzy chcą w ramach BDO Academy dzielić się swoją wiedzą – wskazuje Sławomir Chrzanowski, Szef BDO Academy.
A oto kilka liczb z ostatnich miesięcy.
Od początku pandemii – kwietnia 2020 roku BDO Academy:
- przeszkoliło 6284 osoby w formule on-line
- przeprowadziło 541 szkoleń otwartych on-line
- zrealizował 396 projektów szkoleń zamkniętych oraz doradczych w formule on-line
- największa grupa na jednostkowe szkolenie on-line wynosiła 74 osoby
#Fakt 14 o BDO
Piotr Gracz, Partner w Dziale Business Services & Outsourcing BDO
Księgowi nie znikną, księgowi tylko ewoluują
Wartość Sieci BDO wyrażona jest w dolarach i euro. Biznes użyłby określenia: „You Are, what You charge for”. W Polsce BS&O generuje przychody porównywalne z przychodami audytu, czyli korowej działalności każdej firmy audytorskiej. It matters.
Dziś w BS&O BDO Polska pracuje 111 osób. Zaczynaliśmy od 17 pracowników, pracowali w 3 pokojach, prowadzili kompleksową obsługę księgową, podatkową oraz kadrowo-płacową.
#Fakt 15 o BDO
Rafał Kowalski, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO
Jesteśmy praktyką podatkową z szeregiem specjalizacji i ścisłym powiązaniem z doradcami biznesowymi
Kiedy w 2000 r. dołączyłem do zespołu podatkowego, liczył on 5 osób pracujących w dużej mierze jako wsparcie dla zespołów audytorskich. Dziś jest nas ponad 20 i wciąż dołączają do nas nowe osoby. Istotna jest jednak zmiana jakościowa. Mamy zrównoważoną proporcję wysokiej klasy specjalistów w licznych obszarach i osób wspomagających. Patrzymy na podatki od strony finansowej i ścisłe współpracujemy z doradcami biznesowymi BDO.
#Fakt 16 o BDO
Tomasz Rudawski, Partner w Dziale Advisory
Dopóki firmami będą zarządzać ludzie, dopóty ich doradcą będzie inny człowiek
Analizy i wyceny finansowe, doradztwo transakcyjne i strategiczne były, są i będą traktowane jako podstawowa aktywność takich działów jak CF BDO. Jedyne, co się intensywnie zmienia, to oczekiwania naszych Klientów. Z biegiem lat, przedsiębiorstwa dysponują coraz wyższymi kompetencjami i angażują się w coraz bardziej złożone przedsięwzięcia, co wymaga od doradców stałego podwyższania kwalifikacji i jakości świadczonych usług. Niewątpliwie, coraz bardziej cenione jest również efektywne wykorzystywanie synergii z innymi specjalnościami grupy BDO. Mam tu na myśli powiązanie tradycyjnych usług CF z doradztwem w obszarze optymalizacji procesów wewnętrznych w przedsiębiorstwach oraz z doradztwem prawnym. Z przyjemnością mogę stwierdzić, że BDO jest w stanie sprostać temu wyzwaniu.
#Fakt 17 o BDO
Sieć BDO – działa od 1963 roku
Czy wiesz, że Sieć BDO powstała w 1963? W tym roku utworzono Binder Seidman International Group. W skład Grupy, która jest prekursorem BDO, wchodzi 5 firm księgowych z Kanady, Niemiec, Holandii, USA i Wielkiej Brytanii. Celem członków-założycieli jest utworzenie międzynarodowej sieci niezależnych firm członkowskich, aby realizować coraz większe potrzeby Klientów z zachowaniem najwyższych standardów pracy.
Dziesięć lat później, bo w 1973 powstało Binder DijkerOtte&Co. (BDO) z główną siedzibą w Wielkiej Brytanii, Holandii i Zachodnich Niemczech. Esencją porozumienia między firmami członkowskimi jest utrzymanie przez nie niezależności prawnej i zgoda z ich strony na prowadzenie międzynarodowego biznesu przez BDO, aby dostarczyć Klientom wszechstronnych usług audytorskich i zapewnić obsługę doradczą najwyższej jakości.
#Fakt 18 o BDO
BDO Polska stale poszerza wachlarz usług
W 2016 roku BDO Polska nabyło ponad 50% udziałów w HBC Sp. z o.o. Zgodnie z założeniami tej fuzji chodziło m.in. poszerzenie wachlarza usług naszej firmy. W tym roku mamy więc 5 rocznicę tego połączenia, a usługi z obszaru m.in. lean managementu działają w BDO jako BDO Advisory.
- Połączenie sił z HBC i utworzenie BDO Advisowy to naturalny krok dla obu firm. Dzięki niemu poszerzyliśmy wachlarz usług, odpowiadając na potrzeby Klientów. Ponadto doradztwo w obszarze odpowiedniego zarządzania procesami w firmie daje pewność, że podczas audytu część ryzyk dla badanej firmy nie wystąpi – komentuje Andre Helin, Prezes BDO.
#Fakt 19 o BDO
Atmosfera pracy w BDO jest niepowtarzalna
Michał Tomczyk, biegły rewident, Audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO:
- Mimo że w BDO pracuję dość krótko, zawsze czułem się tutaj jak w domu. Atmosfera pracy w BDO jest niepowtarzalna i jest to bez wątpienia zasługa osób, które od lat tworzą tę organizację. To, co od początku zwróciło moją uwagę, to cytat z Pana Prezesa, który dzisiaj sam chętnie powtarzam: „Audytor to zawód, w którym cały czas się uczysz i jeszcze ci za to płacą”. Dzielenie się wiedzą jest mantrą tego miejsca i tę mantrę widać na każdym kroku. Jest to przyczyna, dla której praca w BDO jest przyjemnością, oraz to, co wyróżnia nas pośród innych firm audytorskich.
#Fakt 20 o BDO
W BDO nie można się nudzić
Adam Machay, Senior Manager w Dziale Rewizji Finansowej BDO
Trudno mi pamiętać początki firmy, gdyż jestem prawie jej równolatkiem😊, ale odkąd pracuję w BDO, coroczny rozwój, dynamiczne zmiany oraz coraz bardziej ambitne projekty pokazują, że tutaj nie sposób się nudzić.
#Fakt 21 o BDO
W BDO na pewno jest parytet
Tomasz Reiter, Regionalny partner Zarządzający Działem Rewizji Finansowej BDO, Region Południe
Porównując z koleżankami i kolegami, mój staż w BDO jest krótki, bo to raptem niecałe 8 lat, ale to, co mogłem obserwować od początku i co potwierdza się do dziś, to kluczowa rola kobiet w zespole DRF. Pan Prezes niewątpliwie ma bardzo dobre oko do wybitnych kobiet 😉. Jak wiadomo, znalezienie i zatrzymanie najlepszego zespołu jest jedną z najbardziej wartościowych zdolności w biznesie, ale jakich talentów trzeba, żeby pozyskać i zatrzymać na długie lata taki zespół kobiet…😉?
#Fakt 22 o BDO
Rafał Sosnowski, Audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO
BDO to niesamowite możliwości rozwoju
Kiedy zaczynałem pracę 13 lat temu nawet mi przez myśl nie przeszło, że w ciągu kilku lat będę w stanie nauczyć się tak dużo w tak krótkim czasie. I nie chodzi tu tylko o samą wiedzę merytoryczną, ale także takie aspekty jak praca zespołowa, zarządzanie zespołami, budowanie relacji i wiele innych umiejętności miękkich. Myślę, że w dużej mierze jest to zasługa fantastycznych ludzi, umiejętnego zarządzania, budowania dobrej atmosfery, która daje szansę do rozwoju każdemu, kto lubi tę pracę. W trakcie swojej kariery uczestniczyłem w wielu projektach i fajnie jest obserwować, jak działają i rozwijają się różne firmy, fajnie jest poznawać ciekawych ludzi, uczyć się biznesu i przekazywać tę wiedzę dalej. Praca w BDO naprawdę daje dużo satysfakcji. Lubię poniedziałki😉
#Fakt 23 o BDO
W BDO odległość od podłogi do sufitu jest niewielka
Edyta Kalińska, Regionalny partner Zarządzający Działem Rewizji Finansowej BDO, Region Zachód
To co niewątpliwie wyróżnia BDO i co było dla mnie szczególnie cenne, gdy zaczynałam pracę 20 lat temu to możliwość bezpośredniego i bieżącego kontaktu młodszych pracowników, także tych najmłodszych z kadrą menadżerską. Kadra zarządzająca w BDO od zawsze praktykuje politykę otwartych drzwi. Młodsi pracownicy mogą na co dzień swobodnie rozmawiać z doświadczonymi partnerami, mogą zgłaszać dwoje pomysły i inicjatywy, które bardzo często są realizowana. Daje to obustronne korzyści. Partnerzy i menadżerowie szybciej zauważą talenty pracowników a nawet bardzo młodzi pracownicy mogą brać udział w ambitnych i ciekawych projektach dla ważnych klientów. Obecnie, gdy to ja jestem partnerem jeszcze bardziej cenię taki styl zarządzania i relacji. Mogę się dzielić swoją wiedzą i doświadczeniem, a jednocześnie uczę się od młodszych koleżanek kolegów innego, często bardzo innowacyjnego sposobu myślenia i działania.
#Fakt 24 o BDO
Marek Sporny, Senior Tax Manager w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO, biuro w Poznaniu
Trochę historii logo i skróconej nazwy BDO
W 1963 roku powstaje Binder Seidman International Group, która to grupa jest prekursorem sieci BDO. W skład grupy wchodzą firmy konsultingowe z Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemiec, Kanady i Stanów Zjednoczonych. Celem członków-założycieli jest utworzenie międzynarodowej sieci niezależnych firm członkowskich zdolnej dostarczać wszechstronne usługi konsultingowe i zapewniać obsługę doradczą najwyższej jakości.
Po dziesięciu latach dynamicznego rozwoju i powiększona o nowych partnerów, międzynarodowa sieć ekspertów Binder Seidmen International Group przekształca się w roku 1973 w Binder Dijker Otte & Co. To właśnie nazwiska trzech partnerów z roku 1973 zdefiniują docelowe logo i skróconą nazwę BDO.
W roku 1988 wprowadzone zostaje ujednolicone logo i skrócona nazwa BDO podkreślające tożsamość sieci i nadające jednolitego charakteru wizerunkowego podmiotom wchodzącym w jej skład.
W 1991 roku BDO zaczyna funkcjonować na polskim rynku jako BDO Binder Sp. z o.o. To efekt ekspansji międzynarodowej sieci audytorsko-doradczej Binder Dijker Otte & Co. na terenach Europy Środkowo-Wschodniej, która miała miejsce w początkach latach 90.
Na koniec grudnia 2020 roku w sieci BDO, w 1658 biurach zlokalizowanych w 167 krajach, pracują 91054 osoby. Tym samym logo i skrócona nazwa BDO definiuje piątą na świecie sieć międzynarodowych firm audytorsko-doradczych.
#Fakt 25 o BDO
Marcin Krupa, Audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO, biuro w Katowicach
Każdy w Zespole BDO może liczyć na wsparcie
Audyt finansowy to nie zawód a stan świadomości 😉. Bez zrozumienia tego nie da się tego zawodu wykonywać zachowując równowagę pomiędzy życiem prywatnym i osobistym. Przechodząc do BDO, prawie 8 lat temu (czas bardzo szybko leci 😉), słyszałem, że w zachowaniu tej równowagi pomaga wsparcie merytoryczne oraz metodologiczne oraz relacje w zespole BDO. Dzisiaj mogę to tylko potwierdzić.
#Fakt 26 o BDO
Sławomir Żołnierek, FCCA, IIA, Director, RISK Advisory services
Nowe usługi w ofercie BDO, to odpowiedź na oczekiwania Klientów
W BDO Polska stale rozwijamy i poszerzamy wachlarz wsparcia dla przedsiębiorców w postaci doradztwa w zarządzaniu ryzykiem, przeprowadzania usług audytu wewnętrznego i czy w zakresie oceny systemów kontroli wewnętrznej. Coraz bardziej rozbudowane modele biznesowe u naszych Klientów i powiązania ze światową gospodarką pozwalają na spojrzenie z szerszej perspektywy podczas oceny ryzyka z wykorzystaniem współpracy z innymi biurami BDO na świecie. Nowy zakres usług to także nieograniczone możliwości rozwoju dla naszych pracowników, którzy mogą rozwijać swoje umiejętności.
#Fakt 27 o BDO
Wkład dr. Andre Helin, Prezesa BDO w rozwój polskiej rachunkowości jest znaczący
„Mówiąc o rozwoju polskiej rachunkowości i rewizji finansowej nie można pominąć znaczącego wkładu merytorycznego Pana dr. Andre Helin, Prezesa BDO. Jako biegły rewident i wieloletni praktyk, dobrze znający tajniki gospodarki rynkowej i realiów kryjących się za takimi pojęciami jak kontynuacja działalności, ostrożna wycena, polityka rachunkowości, dzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem z wieloma osobami zainteresowanymi rachunkowością i rewizją finansową. Mieliśmy też okazję współdziałać” – wskazuje dr Zdzisław Fedak, współuczestnik prac nad kształtem polskiej rachunkowości, wieloletni redaktor miesięcznika „Rachunkowość”, autor licznych publikacji książkowych i artykułów.
#Fakt 28 o BDO
Kristof Zorde, Prezes BDO do 2014 roku
BDO radzi sobie świetnie w cyfrowym świecie, reagując na potrzeby Klientów
Każde pokolenie ma własne uwarunkowania i wyzwania. Ja należę do pokolenia Baby Boomers, stąd moje przywiązanie do papieru jako nośnika informacji można rozpoznać po liczbie książek, czasopism i gazet, będących nieodzownym elementem mojego otoczenia. Dzisiejszy świat należy do cyfrowych tubylców, dla których naturalnym środowiskiem jest miejsce pracy oparte o big data, mobilność, internet rzeczy i coraz więcej elementów sztucznej inteligencji. Praca traci mechaniczny charakter i w coraz większym stopniu opiera się na wiedzy i kreatywnym myśleniu.
BDO świetnie sobie radzi w tak urządzonym świecie, bo ma klarowną wizję, jak przekuć wiedzę na wartość dodaną dla Klienta. Życzę wszystkim dalszych sukcesów.
#Fakt 29 o BDO
BDO w liczbach
Czy wiesz, że:
- Sieć BDO powstała w 1963 roku
- BDO w Polsce zaczyna oficjalnie działać w 1991 roku
- Sieć BDO to 1728 biur w 167 krajach
- BDO Polska to 5 biur, w: Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i Katowicach
- Sieć BDO zatrudnia ponad 97 tys. osób
- W BDO Polska pracuje blisko 400 osób
#Fakt 30 o BDO
dr Andre Helin, Prezes BDO
Przyszłość widzę w jasnych barwach
BDO działa na polskim rynku od ponad 30 lat. Firma jest dziś dojrzałą organizacją, która stale się rozwija i zmienia. Staliśmy się korporacją w pozytywnym tego słowa znaczeniu, z uznanym i rozpoznawalnym brandem międzynarodowym. Czujemy też globalizację i naszą międzynarodową działalność. Tą są dalsze i główne kierunki rozwoju.
Pandemia utrwaliła i przyspieszyła proces digitalizacji i rozpowszechnienie wirtualnego audytu, co daje takiej firmie jak BDO - o globalnym zasięgu - nowe możliwości. To jest proces długoterminowy.
Wiem też, że będziemy się nadal rozwijać jako nowoczesna i wielodyscyplinarna firma konsultingowa. Oprócz naszych tradycyjnych działów jak rachunkowość, audyt czy doradztwo podatkowe będziemy rozwijać usługi związane z bezpieczeństwem IT, RODO i AML w obszarze doradztwa i sprawozdawczości finansowej i zarządzania finansowego firmą. Ciekawych projektów na pewno będzie wiele.
Chciałbym też, aby nasza firma nadal była aktywną instytucją szkoleniową. Tak było przez minione 30 lat i mam nadzieję, że tak będzie dalej.
Przez cały rok, regularnie będziemy publikować informacje przybliżające historię BDO, interesujące fakty, a także ciekawostki z życia firmy. Wśród nich znajdą się informacje niektórym znane, ale także te, które mogą być dla wszystkich nowością. Mamy nadzieję, że ta wiedza pozwoli jeszcze lepiej poznać naszą firmę.
Poniżej #FaktyoBDO. Systematycznie będą pojawiać się w tym miejscu nowe. Ostatni - 30 opublikujemy w grudniu 2021 r.
#Fakt1oBDO
Zaczęło się od RIR Reivision
Rok, w którym firma zaczęła działać w Polsce to 1991. Początki firmy sięgają jednak nieco wcześniejszego okresu. Przed przystąpieniem do Sieci BDO, firma działała pod nazwą RIR Revision. Później była Sieć Moore Stephens.
#Fakt2oBDO
Pomogliśmy przy pierwszych prywatyzacjach po upadku komuny
dr Andre Helin, Prezes BDO: „Po upadku komunizmu zapadały decyzje o pierwszych prywatyzacjach. Agencja Przekształceń zainicjowała projekt wytypowania pięciu spółek, które jako pierwsze miały trafić na giełdę. Były to: Tonsil, Próchnik, Krosno, Śląska Fabryka Kabli i Exbud. Każda z tych spółek dostała grupę konsultingową, która miała im pomóc z wejściem na parkiet. Wszystkie te spółki miały jedną cechę wspólną: zarówno zarządy, jak i związki zawodowe wyraziły zgodę na przekształcenie, a więc był konsensus społeczny na prywatyzację. My dostaliśmy Śląską Fabrykę Kabli”.
#Fakt3oBDO
BDO liderem w obsłudze spółek giełdowych
Przystępując do Sieci BDO, ówcześni Prezesi firmy – dr Andre Helin i Kristof Zorde – złożyli obietnicę, że BDO w Polsce będzie firma firmą audytorską numer 1 na polskim rynku w obsłudze spółek giełdowych. Na spełnienie tej obietnicy firma potrzebowała zaledwie dwóch lat.
#Fakt4oBDO
Prywatyzacje jednostkowe trwały zbyt długo. Stąd pomysł na działania w obszarze sektorów
dr Andre Helin, Prezes BDO: „Po przeprowadzeniu prywatyzacji pierwszych pięciu spółek w latach 90. XX wieku okazało się, że trzeba ten proces przyspieszyć. Podsunęliśmy więc pomysł prywatyzacji sektorowej. Należało wówczas wziąć daną branżę i przygotować dla każdej swoisty dekalog do spełnienia podczas prywatyzacji. W tym dekalogu znalazły się takie elementy jak np. zasady analiz, wycen, prezentacji wyników inwestorom, marketing.
My opracowaliśmy takie wytyczne dla branży piwowarskiej. Sektor ten został najszybciej sprywatyzowany i - co najważniejsze - bez żadnych konfliktów społecznych”.
#Fakt5oBDO
BDO było pionierem
dr Andre Helin, Prezes BDO: „Zaczynając pracę w Polsce na przełomie 1989 i 1990 roku mieliśmy ten przywilej, że przywożąc do kraju nad Wisłą wiedzę i doświadczenie byliśmy pionierami w wielu dziedzinach. Prywatyzacje, w tym te sektorowe były pierwsze. Później były Narodowe Fundusze Inwestycyjne. Następnie wprowadzaliśmy pierwsze spółki na giełdę. Kolejny nasz pionierski projekt to obsługa spółek leasingowych. Później była rachunkowość fuzji i rozpowszechnianie wiedzy z zakresu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości”.
#Fakt 6 o BDO
Od 18 lat badamy zakłady ubezpieczeń
Edyta Kalińska, Regionalny Partner Zarządzający Działem Rewizji Finansowej BDO, Region Zachód: „Współpracę z zakładami ubezpieczeń zainicjowaliśmy w 2003 roku. Od tego momentu praktycznie każdego roku badamy spółki z tego sektora. Jesteśmy znaczącym graczem w tej dziedzinie na rynku. Zaczęło się od Towarzystwa Ubezpieczeń Europa S.A. i Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Europa S.A. Spółki miały siedzibę we Wrocławiu. Naturalnym więc było, że to BDO Poznań złożyło ofertę na badanie. Oferta była na tyle ciekawa, że zostaliśmy zaproszeni na rozmowy. Efektem tych działań był wybór BDO jako audytora. Co nam pomogło? Wydaje się, że doświadczenie w badaniu firm leasingowych, wiedza obejmująca sektor finansowy, dostęp do Sieci BDO, ale przede wszystkim nasze osiągnięcia we współpracy z firmami notowanymi na GPW. Lata 2000 to czas, gdy BDO było liderem w badaniu spółek publicznych, a także w liczbie wprowadzanych spółek na parkiet. Grupa Europa była wówczas notowana na GWP”.
#Fakt 7 o BDO
Masz wiedzę? To się nią dziel
dr Andre Helin, Prezes BDO: Przyjeżdżając do Polski największą wartość miała moja wiedza. Głównym celem było jej przekazanie. Dzielenie się wiedzą – dla mnie osobiście – było czymś w rodzaju mantry. Powtarzam ją do dziś: masz wiedzę, to się nią dziel. Dlatego też naturalnym było rozpoczęcie współpracy z Krajową Izbą Biegłych Rewidentów i jej ówczesnym Prezesem Jerzym Sablikiem. Poza zaangażowaniem w tworzenie regulacji prawnych, skupiliśmy się także na działalności publicystycznej i szkoleniowej. Wszystko po to, aby przekazać jak najwięcej, jak najszerszemu gronu odbiorców.
Gdy w Polsce zaczęły pojawiać się zalążki audytu, nasza firma jako pierwsza w 1993 roku opublikowała podręcznik na temat badania sprawozdań finansowych. W 1997 roku wydaliśmy drugie wydanie. Do tej pory to swoista biblia, jeśli chodzi o badanie sprawozdań.
Kolejne nasze podręczniki to te poświęcone rachunkowości. Mogę tu wymienić chociażby „Konsolidację sprawozdań finansowych”, której pierwsze tezy ukazały się na przełomie lat 1993/1994, gdy nawet jeszcze nie było obowiązku sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych ze strony ustawodawcy.
Nie omijaliśmy też MSR-ów. Mój podręcznik poświęcony tej tematyce ukazał się w 2000 roku, czyli pięć lat przed tym, jak Międzynarodowe Standardy Rachunkowości stały się obligatoryjne w Polsce.
#Fakt 8 o BDO
dr Andre Helin, Prezes BDO: W latach 90. ubiegłego wieku BDO realizowano zlecenia na terenie całego kraju. Ponadto pracowaliśmy z bardzo dużymi przedsiębiorstwami, często zatrudniającymi wiele tysięcy osób. Projekty w terenie trwały klika tygodni zanim wracaliśmy do bazy, aby dokończyć prace i sporządzić odpowiednie raporty.
Odległość geograficzna, rozłąką z rodziną i bardzo słaba infrastruktura - kiedy informatyka w Polsce dopiero się kształtowała - były sporym wyzwaniem menadżerskim. Dziś, gdy w Polsce są rozbudowane autostrady, technologia 5G i duże nasycenie informatyczne, trudno uwierzyć, że 30 lat temu, prywatny samochód, autostrada czy telefony mobilne były marzeniem.
#Fakt 9 o BDO
dr Andre Helin, Prezes BDO: Wraz rozwojem rynku kapitałowego w Polsce rosło zapotrzebowanie na specjalistów o szerokiej wiedzy ekonomiczno- finansowej.
Powoli wycena przedsiębiorstw i prywatyzacja stanowiły coraz mniejszy zakres naszych usług, rosły natomiast usługi audytorskie i szeroko rozumiane doradztwo w zakresie rachunkowości, standardów rewizji finansowej i doradztwa podatkowego. To w tym okresie BDO tworzyło w Polsce standardy w zakresie prospektów emisyjnych, rachunkowości fuzji i przejęć, leasingu, kontraktów długoterminowych i opodatkowania grup kapitałowych.
Przez wszystkie lata naszej działalności, również dziś, dbamy o rozwój w postaci pozyskiwania i dzielenia się wiedzą. Dla mnie – jako szefa - obraz firmy jako tej opartej na wiedzy jest tak samo ważny, jak osiąganie dobrych wyników finansowych.
#Fakt 10 o BDO
dr Anna Bernaziuk, Audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO
Połączenia i podziały – od początku działalności aktywnie działamy w tych obszarach
BDO w początkowym okresie swojej działalności prowadziło wiele prac pionierskich. Jednym z takich obszarów były transakcje połączenia. Pierwsze połączenie odwrotne odbyło się przy naszym udziale i dotyczyło Mostostalu Siedlce i Polimeksu. Transakcje połączeń w tamtym okresie nie były zbyt powszechne, a sposób ujęcia ich skutków w sprawozdaniach finansowych nie był opisywany w dostępnej wówczas literaturze. Każdy taki projekt był dużym wyzwaniem. Braliśmy udział także w procesach podziałów, takich jak np. wydzielenie Operatora z Polskich Sieci Elektroenergetycznych o wartości ok. 9 mld zł.
#Fakt 11 o BDO
Hanna Sztuczyńska, Audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO
BDO to 30 lat silnego i stabilnego wzrostu
Mieliśmy kilka momentów dynamicznego wzrostu, takiego swoistego przyspieszenia. Gdy zaczynałam w 1994 r., mieliśmy biuro na Marszałkowskiej. Pamiętam wszystkie pokoje i wszystkich, którzy tam pracowali. Pierwsza świąteczna impreza w grudniu 1994 r. to jeden stół w restauracji Magdy Gessler na Starym Mieście.
Później mieliśmy siedzibę w kamienicy przy Mokotowskiej, a następnie już budynek na Postępu w Warszawie. Oddzielnie były Katowice i Poznań. Dziś firma to blisko 400 osób i 5 lokalizacji.
#Fakt 12 o BDO
Anna Pacanowska-Stasiak, Audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO
BDO stawia na specjalistów i zgrany zespół
BDO obecnie zatrudnia prawie 400 osób w 5 lokalizacjach w Polsce. We wszystkich naszych oddziałach stawiamy na właściwy dobór personelu, tak aby nasi Klienci byli profesjonalnie obsłużeni i aby każdemu dobrze się pracowało w naszych zespołach. Kiedy zostałam biegłym rewidentem i tworzyłam swój zespół mogłam zawsze liczyć na pomoc starszych koleżanek i kolegów, a w naszej firmie zawsze chętnie dzielimy się wiedzą. Nasz zespół to przede wszystkim specjaliści w różnym wieku, osoby z różnymi umiejętnościami i kompetencjami oraz zainteresowaniami. Stawiamy na różnorodność i kompetencje, a zaangażowanie w pracę i w zdobywanie wiedzy jest dla nas priorytetem. Cieszę się, że jestem częścią tego zespołu od ponad 13 lat.
#Fakt 13 o BDO
Od ponad 30 lat BDO dzieli się wiedzą
Jedno z haseł działalności BDO w Polsce to: masz wiedzę, to się nią dziel. I tak od ponad 30 lat Eksperci BDO aktywnie tworzą publikacje książkowe, artykuły prasowe, a także prowadzą liczne szkolenia profesjonalne.
- Szkolenia organizowane i prowadzone przez BDO są widoczne na rynku, mają świetną renomę i Klienci chętnie do nas wracają. Nie zmieniła tego też pandemia i wprowadzone w związku z nią ograniczenia. Dlatego cały czas inwestujemy w ten obszar naszej działalności, poszerzając tematykę naszych szkoleń, a także grono Ekspertów, którzy chcą w ramach BDO Academy dzielić się swoją wiedzą – wskazuje Sławomir Chrzanowski, Szef BDO Academy.
A oto kilka liczb z ostatnich miesięcy.
Od początku pandemii – kwietnia 2020 roku BDO Academy:
- przeszkoliło 6284 osoby w formule on-line
- przeprowadziło 541 szkoleń otwartych on-line
- zrealizował 396 projektów szkoleń zamkniętych oraz doradczych w formule on-line
- największa grupa na jednostkowe szkolenie on-line wynosiła 74 osoby
#Fakt 14 o BDO
Piotr Gracz, Partner w Dziale Business Services & Outsourcing BDO
Księgowi nie znikną, księgowi tylko ewoluują
Wartość Sieci BDO wyrażona jest w dolarach i euro. Biznes użyłby określenia: „You Are, what You charge for”. W Polsce BS&O generuje przychody porównywalne z przychodami audytu, czyli korowej działalności każdej firmy audytorskiej. It matters.
Dziś w BS&O BDO Polska pracuje 111 osób. Zaczynaliśmy od 17 pracowników, pracowali w 3 pokojach, prowadzili kompleksową obsługę księgową, podatkową oraz kadrowo-płacową.
#Fakt 15 o BDO
Rafał Kowalski, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO
Jesteśmy praktyką podatkową z szeregiem specjalizacji i ścisłym powiązaniem z doradcami biznesowymi
Kiedy w 2000 r. dołączyłem do zespołu podatkowego, liczył on 5 osób pracujących w dużej mierze jako wsparcie dla zespołów audytorskich. Dziś jest nas ponad 20 i wciąż dołączają do nas nowe osoby. Istotna jest jednak zmiana jakościowa. Mamy zrównoważoną proporcję wysokiej klasy specjalistów w licznych obszarach i osób wspomagających. Patrzymy na podatki od strony finansowej i ścisłe współpracujemy z doradcami biznesowymi BDO.
#Fakt 16 o BDO
Tomasz Rudawski, Partner w Dziale Advisory
Dopóki firmami będą zarządzać ludzie, dopóty ich doradcą będzie inny człowiek
Analizy i wyceny finansowe, doradztwo transakcyjne i strategiczne były, są i będą traktowane jako podstawowa aktywność takich działów jak CF BDO. Jedyne, co się intensywnie zmienia, to oczekiwania naszych Klientów. Z biegiem lat, przedsiębiorstwa dysponują coraz wyższymi kompetencjami i angażują się w coraz bardziej złożone przedsięwzięcia, co wymaga od doradców stałego podwyższania kwalifikacji i jakości świadczonych usług. Niewątpliwie, coraz bardziej cenione jest również efektywne wykorzystywanie synergii z innymi specjalnościami grupy BDO. Mam tu na myśli powiązanie tradycyjnych usług CF z doradztwem w obszarze optymalizacji procesów wewnętrznych w przedsiębiorstwach oraz z doradztwem prawnym. Z przyjemnością mogę stwierdzić, że BDO jest w stanie sprostać temu wyzwaniu.
#Fakt 17 o BDO
Sieć BDO – działa od 1963 roku
Czy wiesz, że Sieć BDO powstała w 1963? W tym roku utworzono Binder Seidman International Group. W skład Grupy, która jest prekursorem BDO, wchodzi 5 firm księgowych z Kanady, Niemiec, Holandii, USA i Wielkiej Brytanii. Celem członków-założycieli jest utworzenie międzynarodowej sieci niezależnych firm członkowskich, aby realizować coraz większe potrzeby Klientów z zachowaniem najwyższych standardów pracy.
Dziesięć lat później, bo w 1973 powstało Binder DijkerOtte&Co. (BDO) z główną siedzibą w Wielkiej Brytanii, Holandii i Zachodnich Niemczech. Esencją porozumienia między firmami członkowskimi jest utrzymanie przez nie niezależności prawnej i zgoda z ich strony na prowadzenie międzynarodowego biznesu przez BDO, aby dostarczyć Klientom wszechstronnych usług audytorskich i zapewnić obsługę doradczą najwyższej jakości.
#Fakt 18 o BDO
BDO Polska stale poszerza wachlarz usług
W 2016 roku BDO Polska nabyło ponad 50% udziałów w HBC Sp. z o.o. Zgodnie z założeniami tej fuzji chodziło m.in. poszerzenie wachlarza usług naszej firmy. W tym roku mamy więc 5 rocznicę tego połączenia, a usługi z obszaru m.in. lean managementu działają w BDO jako BDO Advisory.
- Połączenie sił z HBC i utworzenie BDO Advisowy to naturalny krok dla obu firm. Dzięki niemu poszerzyliśmy wachlarz usług, odpowiadając na potrzeby Klientów. Ponadto doradztwo w obszarze odpowiedniego zarządzania procesami w firmie daje pewność, że podczas audytu część ryzyk dla badanej firmy nie wystąpi – komentuje Andre Helin, Prezes BDO.
#Fakt 19 o BDO
Atmosfera pracy w BDO jest niepowtarzalna
Michał Tomczyk, biegły rewident, Audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO:
- Mimo że w BDO pracuję dość krótko, zawsze czułem się tutaj jak w domu. Atmosfera pracy w BDO jest niepowtarzalna i jest to bez wątpienia zasługa osób, które od lat tworzą tę organizację. To, co od początku zwróciło moją uwagę, to cytat z Pana Prezesa, który dzisiaj sam chętnie powtarzam: „Audytor to zawód, w którym cały czas się uczysz i jeszcze ci za to płacą”. Dzielenie się wiedzą jest mantrą tego miejsca i tę mantrę widać na każdym kroku. Jest to przyczyna, dla której praca w BDO jest przyjemnością, oraz to, co wyróżnia nas pośród innych firm audytorskich.
#Fakt 20 o BDO
W BDO nie można się nudzić
Adam Machay, Senior Manager w Dziale Rewizji Finansowej BDO
Trudno mi pamiętać początki firmy, gdyż jestem prawie jej równolatkiem😊, ale odkąd pracuję w BDO, coroczny rozwój, dynamiczne zmiany oraz coraz bardziej ambitne projekty pokazują, że tutaj nie sposób się nudzić.
#Fakt 21 o BDO
W BDO na pewno jest parytet
Tomasz Reiter, Regionalny partner Zarządzający Działem Rewizji Finansowej BDO, Region Południe
Porównując z koleżankami i kolegami, mój staż w BDO jest krótki, bo to raptem niecałe 8 lat, ale to, co mogłem obserwować od początku i co potwierdza się do dziś, to kluczowa rola kobiet w zespole DRF. Pan Prezes niewątpliwie ma bardzo dobre oko do wybitnych kobiet 😉. Jak wiadomo, znalezienie i zatrzymanie najlepszego zespołu jest jedną z najbardziej wartościowych zdolności w biznesie, ale jakich talentów trzeba, żeby pozyskać i zatrzymać na długie lata taki zespół kobiet…😉?
#Fakt 22 o BDO
Rafał Sosnowski, Audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO
BDO to niesamowite możliwości rozwoju
Kiedy zaczynałem pracę 13 lat temu nawet mi przez myśl nie przeszło, że w ciągu kilku lat będę w stanie nauczyć się tak dużo w tak krótkim czasie. I nie chodzi tu tylko o samą wiedzę merytoryczną, ale także takie aspekty jak praca zespołowa, zarządzanie zespołami, budowanie relacji i wiele innych umiejętności miękkich. Myślę, że w dużej mierze jest to zasługa fantastycznych ludzi, umiejętnego zarządzania, budowania dobrej atmosfery, która daje szansę do rozwoju każdemu, kto lubi tę pracę. W trakcie swojej kariery uczestniczyłem w wielu projektach i fajnie jest obserwować, jak działają i rozwijają się różne firmy, fajnie jest poznawać ciekawych ludzi, uczyć się biznesu i przekazywać tę wiedzę dalej. Praca w BDO naprawdę daje dużo satysfakcji. Lubię poniedziałki😉
#Fakt 23 o BDO
W BDO odległość od podłogi do sufitu jest niewielka
Edyta Kalińska, Regionalny partner Zarządzający Działem Rewizji Finansowej BDO, Region Zachód
To co niewątpliwie wyróżnia BDO i co było dla mnie szczególnie cenne, gdy zaczynałam pracę 20 lat temu to możliwość bezpośredniego i bieżącego kontaktu młodszych pracowników, także tych najmłodszych z kadrą menadżerską. Kadra zarządzająca w BDO od zawsze praktykuje politykę otwartych drzwi. Młodsi pracownicy mogą na co dzień swobodnie rozmawiać z doświadczonymi partnerami, mogą zgłaszać dwoje pomysły i inicjatywy, które bardzo często są realizowana. Daje to obustronne korzyści. Partnerzy i menadżerowie szybciej zauważą talenty pracowników a nawet bardzo młodzi pracownicy mogą brać udział w ambitnych i ciekawych projektach dla ważnych klientów. Obecnie, gdy to ja jestem partnerem jeszcze bardziej cenię taki styl zarządzania i relacji. Mogę się dzielić swoją wiedzą i doświadczeniem, a jednocześnie uczę się od młodszych koleżanek kolegów innego, często bardzo innowacyjnego sposobu myślenia i działania.
#Fakt 24 o BDO
Marek Sporny, Senior Tax Manager w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO, biuro w Poznaniu
Trochę historii logo i skróconej nazwy BDO
W 1963 roku powstaje Binder Seidman International Group, która to grupa jest prekursorem sieci BDO. W skład grupy wchodzą firmy konsultingowe z Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemiec, Kanady i Stanów Zjednoczonych. Celem członków-założycieli jest utworzenie międzynarodowej sieci niezależnych firm członkowskich zdolnej dostarczać wszechstronne usługi konsultingowe i zapewniać obsługę doradczą najwyższej jakości.
Po dziesięciu latach dynamicznego rozwoju i powiększona o nowych partnerów, międzynarodowa sieć ekspertów Binder Seidmen International Group przekształca się w roku 1973 w Binder Dijker Otte & Co. To właśnie nazwiska trzech partnerów z roku 1973 zdefiniują docelowe logo i skróconą nazwę BDO.
W roku 1988 wprowadzone zostaje ujednolicone logo i skrócona nazwa BDO podkreślające tożsamość sieci i nadające jednolitego charakteru wizerunkowego podmiotom wchodzącym w jej skład.
W 1991 roku BDO zaczyna funkcjonować na polskim rynku jako BDO Binder Sp. z o.o. To efekt ekspansji międzynarodowej sieci audytorsko-doradczej Binder Dijker Otte & Co. na terenach Europy Środkowo-Wschodniej, która miała miejsce w początkach latach 90.
Na koniec grudnia 2020 roku w sieci BDO, w 1658 biurach zlokalizowanych w 167 krajach, pracują 91054 osoby. Tym samym logo i skrócona nazwa BDO definiuje piątą na świecie sieć międzynarodowych firm audytorsko-doradczych.
#Fakt 25 o BDO
Marcin Krupa, Audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO, biuro w Katowicach
Każdy w Zespole BDO może liczyć na wsparcie
Audyt finansowy to nie zawód a stan świadomości 😉. Bez zrozumienia tego nie da się tego zawodu wykonywać zachowując równowagę pomiędzy życiem prywatnym i osobistym. Przechodząc do BDO, prawie 8 lat temu (czas bardzo szybko leci 😉), słyszałem, że w zachowaniu tej równowagi pomaga wsparcie merytoryczne oraz metodologiczne oraz relacje w zespole BDO. Dzisiaj mogę to tylko potwierdzić.
#Fakt 26 o BDO
Sławomir Żołnierek, FCCA, IIA, Director, RISK Advisory services
Nowe usługi w ofercie BDO, to odpowiedź na oczekiwania Klientów
W BDO Polska stale rozwijamy i poszerzamy wachlarz wsparcia dla przedsiębiorców w postaci doradztwa w zarządzaniu ryzykiem, przeprowadzania usług audytu wewnętrznego i czy w zakresie oceny systemów kontroli wewnętrznej. Coraz bardziej rozbudowane modele biznesowe u naszych Klientów i powiązania ze światową gospodarką pozwalają na spojrzenie z szerszej perspektywy podczas oceny ryzyka z wykorzystaniem współpracy z innymi biurami BDO na świecie. Nowy zakres usług to także nieograniczone możliwości rozwoju dla naszych pracowników, którzy mogą rozwijać swoje umiejętności.
#Fakt 27 o BDO
Wkład dr. Andre Helin, Prezesa BDO w rozwój polskiej rachunkowości jest znaczący
„Mówiąc o rozwoju polskiej rachunkowości i rewizji finansowej nie można pominąć znaczącego wkładu merytorycznego Pana dr. Andre Helin, Prezesa BDO. Jako biegły rewident i wieloletni praktyk, dobrze znający tajniki gospodarki rynkowej i realiów kryjących się za takimi pojęciami jak kontynuacja działalności, ostrożna wycena, polityka rachunkowości, dzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem z wieloma osobami zainteresowanymi rachunkowością i rewizją finansową. Mieliśmy też okazję współdziałać” – wskazuje dr Zdzisław Fedak, współuczestnik prac nad kształtem polskiej rachunkowości, wieloletni redaktor miesięcznika „Rachunkowość”, autor licznych publikacji książkowych i artykułów.
#Fakt 28 o BDO
Kristof Zorde, Prezes BDO do 2014 roku
BDO radzi sobie świetnie w cyfrowym świecie, reagując na potrzeby Klientów
Każde pokolenie ma własne uwarunkowania i wyzwania. Ja należę do pokolenia Baby Boomers, stąd moje przywiązanie do papieru jako nośnika informacji można rozpoznać po liczbie książek, czasopism i gazet, będących nieodzownym elementem mojego otoczenia. Dzisiejszy świat należy do cyfrowych tubylców, dla których naturalnym środowiskiem jest miejsce pracy oparte o big data, mobilność, internet rzeczy i coraz więcej elementów sztucznej inteligencji. Praca traci mechaniczny charakter i w coraz większym stopniu opiera się na wiedzy i kreatywnym myśleniu.
BDO świetnie sobie radzi w tak urządzonym świecie, bo ma klarowną wizję, jak przekuć wiedzę na wartość dodaną dla Klienta. Życzę wszystkim dalszych sukcesów.
#Fakt 29 o BDO
BDO w liczbach
Czy wiesz, że:
- Sieć BDO powstała w 1963 roku
- BDO w Polsce zaczyna oficjalnie działać w 1991 roku
- Sieć BDO to 1728 biur w 167 krajach
- BDO Polska to 5 biur, w: Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i Katowicach
- Sieć BDO zatrudnia ponad 97 tys. osób
- W BDO Polska pracuje blisko 400 osób
#Fakt 30 o BDO
dr Andre Helin, Prezes BDO
Przyszłość widzę w jasnych barwach
BDO działa na polskim rynku od ponad 30 lat. Firma jest dziś dojrzałą organizacją, która stale się rozwija i zmienia. Staliśmy się korporacją w pozytywnym tego słowa znaczeniu, z uznanym i rozpoznawalnym brandem międzynarodowym. Czujemy też globalizację i naszą międzynarodową działalność. Tą są dalsze i główne kierunki rozwoju.
Pandemia utrwaliła i przyspieszyła proces digitalizacji i rozpowszechnienie wirtualnego audytu, co daje takiej firmie jak BDO - o globalnym zasięgu - nowe możliwości. To jest proces długoterminowy.
Wiem też, że będziemy się nadal rozwijać jako nowoczesna i wielodyscyplinarna firma konsultingowa. Oprócz naszych tradycyjnych działów jak rachunkowość, audyt czy doradztwo podatkowe będziemy rozwijać usługi związane z bezpieczeństwem IT, RODO i AML w obszarze doradztwa i sprawozdawczości finansowej i zarządzania finansowego firmą. Ciekawych projektów na pewno będzie wiele.
Chciałbym też, aby nasza firma nadal była aktywną instytucją szkoleniową. Tak było przez minione 30 lat i mam nadzieję, że tak będzie dalej.